Webshop Omoda

Een nieuw fundament dat staat als een huis

Nieuw digitaal eco-systeem

In 2007 besloot Omoda naast de fysieke schoenenwinkels toe te treden in de wereld van e-commerce. Een markt die nog in de kinderschoenen stond. Dat dit een goede zet is geweest blijkt wel want elf jaar later is Omoda uitgegroeid tot een van de grootste Nederlandse webwinkels en wordt er ruim 150 mln omzet per jaar gehaald uit de online verkoop.

Na elf jaar werd het tijd voor een nieuw platform, die het mogelijk maakt snel in te spelen op de veranderende markt & mogelijkheden.
Om nog verder te kunnen groeien was het nodig om terug te gaan naar de basis. Tijd voor een nieuw fundament dat zorgt dat de beleving van Omoda online minstens zo goed is als de ‘offline’ beleving in de winkels. Na een uitgebreide inventarisatie is er gekozen voor Salesforce Commerce Cloud en Clockwork voor de implementatie.
Omoda case
Omoda case
20180507_omoda_case_afb_4_mobile_PDP

Een online advies dat net zo goed en persoonlijk is als in de winkel

Door over te stappen naar Salesforce is er een hoop meer mogelijk in de nieuwe webshop van Omoda. Bezoekers zullen met name merken dat ze sneller en makkelijker artikelen kunnen vinden die passen bij de stijl, gelegenheid en collectie die ze zoeken.

Hierdoor wordt het getoonde aanbod beter en de winkelervaring prettiger. Offline in een winkel vinden we het ook fijn als een kundige medewerker ons helpt om precies hetgeen te vinden wat we zoeken, met dit nieuwe systeem doet Omoda dit ook online.

Een zelfsmerend algoritme in Commerce Cloud genaamd Einstein helpt de klant hierbij. Dit doet Einstein onder andere op basis van surf- en koopgedrag van (soortgelijke) klanten.

Met gecombineerde data uit de Service Cloud, Marketing Cloud en Commerce Cloud komt een persoonlijk advies en een omnichannel-beleving van de klant heel dichtbij. Iedere klant krijgt zo een persoonlijke, relevante website.

Omoda case

Aandacht voor details en korte lijnen

De belangrijkste succesfactor in dit verhaal zijn misschien wel de korte lijnen. Bij een project waar met zoveel verschillende partijen wordt gewerkt is, voor een goed verloop van het traject, goede communicatie essentieel.

Naast de talloze belletjes en telefoontjes verliep een belangrijk deel van de communicatie via een gemeenschappelijk slackkanaal. De groep waar 38 mensen samen meer dan 51.000 berichten in zijn gepost.

20180507_omoda_case_afb_7_woman_mobile

Champagne

Werken met het Omoda team was een van die samenwerkingen waarbij we echt het gevoel hadden als 1 team te opereren. Zoals elk project, zeker van deze omvang, hebben we ook nu weer te maken gehad met ups & downs. Het was mooi om te zien hoe iedereen zich altijd voor de volle 100% bleef inzetten met een oplossingsgerichte mindset. We zijn trots op hetgeen is gerealiseerd en het feit dat de eerste resultaten boven verwachting zijn bevestigt dat er een topprestatie geleverd is.

Vanaf de pitch, tot aan het moment dat de kurk van de champagne ging in Zierikzee, waar iedereen bij elkaar kwam voor de GO live, voelde het als een grote familie. Het was een implementatie die door het hele team altijd als referentiekader gebruikt zal worden. De zin “weet je nog toen we met Omoda…” zal nog vaak door het kantoor gaan in Amsterdam.

Omoda case
Ook op zoek naar een implementatie partner?
Arjen Bultje

Arjen Bultje

Commercieel Directeur

Ontdek meer cases

Studystore Studie UIT/AAN

De evolutie van sales- naar merkgedreven campagne.

Bekijk de case

Studers is #PROmbo

Een website en boodschap speciaal voor het mbo.

Bekijk de case