In juli 2015 breekt er voor Utrecht een bijzondere tijd aan. De stad met meer fietsen dan inwoners krijgt wereldwijde aandacht voor het vertrek van de tour. Een unieke gelegenheid om mee te genieten van de Grand Départ, maar ook van de Domstad zelf! Gedurende de weg naar en tijdens de Grand Départ wil de gemeente Utrecht via verschillende (online) kanalen de doelgroep informeren, betrekken en enthousiasmeren. Zowel inwoners, bezoekers, internationale pers als ondernemers en partners. Inwoners van Utrecht en lokale sponsoren worden hierbij betrokken en helpen mee bij alle feestelijke activiteiten en het presenteren van hun stad aan de wereld.

Utrecht wil zichzelf internationaal nog meer op de kaart zetten en Utrechtenaren een trots gevoel geven over hun stad. Utrecht is cultuur, historie en innovatie. Jong en vitaal. Centraal, bereikbaar en overzichtelijk. Groot en klein tegelijk. Met een hechte gemeenschap die trots is op hun stad. Een stad waar men zich thuis voelt. En één ding is zeker: de tour en alle bezoekers uit binnen- en buitenland gaan zich thuis voelen in Utrecht. De gastvrije sfeer en het eigen karakter van de Domstad en haar bewoners spreken voor zich.

Maar Utrecht is meer dan alleen de Tour. De stad zelf en haar inwoners zijn juist de reden dat het voor bezoekers een echt thuiskomen moet worden. Bekende en minder bekende Utrechters delen hun kennis: hun persoonlijke agenda, de mooie plekjes en verhalen. Lokale kennis die je het gevoel geeft dat je welkom bent en een persoonlijke connectie geeft met de Domstad. Ook worden er evenementen georganiseerd door echte Utrechters, die als geen ander in staat zijn om ervoor te zorgen dat je je thuis voelt in hun stad. Aan Clockwork de taak om een digitale vertaling te maken van deze ambitie, zodat je Utrecht beleeft als een local.

Fietsen zit in het DNA van dé fietsstad. De Tour is thuis.

- Utrecht2015

Clockwork ontwikkelde een concept, een online platform en mobiele app die recht doen aan de stad Utrecht en het unieke feest van de Grand Départ. Clockwork deed dit eerder ook voor www.tourmakers.nl, de site waarmee in 2014 zo’n 2500 vrijwilligers (Tourmakers) voor het evenement werden binnengehaald.

Met het online platform www.utrecht2015.com stuurt Utrecht de wereld een persoonlijke uitnodiging om langs te komen en het feest mee te maken. Op het platform kun je naast praktische informatie zien wat er allemaal te doen is tijdens, voor en na de Grand Départ. Je kunt een persoonlijke agenda samenstellen: zo zet je alle evenementen - van grote concerten tot tentoonstellingen - makkelijk op een rijtje. Ook kun je als inwoner van Utrecht je eigen initiatief met de hele straat of wijk op de site aanmelden. 

Met een mobiele app heb je je eigen online agenda overal bij de hand en ontvang je updates en info van de organisatie. Ben je hierna nog op zoek naar iets specifieks? Je kunt je vragen stellen via de hashtag #inUtrecht en inwoners helpen je om je ervaring met Utrecht nog verder te verrijken!